Tips om uw bedrijf te laten groeien

Veel ondernemers willen hetzelfde: het bedrijf laten groeien. Toch is het niet altijd gemakkelijk om een bedrijf snel en makkelijk te laten groeien. In deze blog vertellen we meer over het realiseren van bedrijfsgroei.

In het kort

Bedrijfsgroei staat overeen met het verhogen van productie en de inkomsten. Daarnaast kan groei voor jouw bedrijf ook het bereiken van een nieuwe markt, nieuwe medewerkers of het uitbreiden van assortiment betekenen. Er zijn twee soorten bedrijfsgroei te onderscheiden: Organische groei en snelle groei. Organische groei vindt plaats over een langere tijd en natuurlijke wijze. Er is sprake van snelle groei wanneer er veel kapitaal wordt geïnvesteerd, wat erg winstgevend kan zijn. Toch kunnen er bij beide manieren van bedrijfsgroei problemen met zich meebrengen. De reden waarom ondernemers bedrijfsgroei willen realiseren is het versterken van het merk, maar ook naamsbekendheid genereren.

Interne processen

Een tweede manier om een bedrijf te laten groeien is het optimaliseren van interne processen. Bij optimalisatie komen uitdagingen, maar ook eventuele complicaties bij kijken. Het verbeteren van de communicatie van de verschillende afdelingen kan een erg positieve invloed hebben op de groei van een bedrijf. Denk aan het weten waar je collega’s mee bezig zijn en weten waar u en uw collega’s aan toe zijn. Een uitgebreide softwaretraining kan bijdragen aan de communicatie binnen het bedrijf, maar ook prestatiedrang van het personeel.  Naast communicatie tussen de afdelingen zijn er nog meer manieren om interne processen te optimaliseren, zoals het automatiseren van processen. Snellere software, handige tools en een ander plan van aanpak. De bedrijfsgroei kan beginnen zodra alles intern goed verloopt.

Samenwerking of overname

Welke manier is het best om te kiezen voor de groei van uw bedrijf? Gaat u voor snelle bedrijfsgroei? Dan is een fusie of overname the way to go. Als er een of meerdere bedrijven uit soortgelijke sectoren overgenomen worden om de eigen onderneming te laten groeien, is er sprake van een buy-and-build-strategie. Als aankopende ondernemer is dit een groeistrategie om de marktaandeel te vergroten, andere sectoren te benaderen of het verkrijgen van specifieke kennis. Buy-and-build betekent een aanvulling op de bestaande diensten of producten, en helpt de ondernemer versneld te groeien en in veel gevallen ook kosten te besparen. Naast een bedrijfsverkoop kan een fusie ook een positief effect hebben op uw onderneming. Dit is alleen mogelijk voor bedrijven in dezelfde sector. Een nieuwe toevoeging aan een onderneming brengt nieuwe uitdagingen en eventuele complicaties met zich mee. Wanneer een bedrijf zijn groei laat zien, wordt dit bedrijf interessant voor investeerders en leveranciers waarmee een eventuele samenwerking aan kan worden gegaan.

Laat u adviseren

Plannen om uw bedrijf te verkopen? Laat u adviseren door een van de specialisten van Marktlink.

About Author